Het laatste nieuws

VvE-beheer vs. Vastgoedbeheer: Wat is voor commercieel vastgoed het verschil?

Binnen bedrijfsonroerend goed komen verschillende vormen van beheer kijken, die afhangen van het soort eigendom en de afspraken tussen eigenaren. VvE-beheer en vastgoedbeheer zijn twee belangrijke vormen van beheer met elk hun eigen focus en verantwoordelijkheden. Hieronder leggen we het verschil uit:

VvE-beheer

VvE-beheer speelt een rol wanneer meerdere eigenaren een gemeenschappelijk commercieel pand bezitten, bijvoorbeeld in een bedrijfsverzamelgebouw of een complex met meerdere winkels en kantoren. VvE-beheer richt zich op het gezamenlijke belang van alle eigenaren en het onderhoud van de gemeenschappelijke delen. Voor bedrijfspanden omvat dit vaak:

  • Organiseren van vergaderingen van eigenaren om gezamenlijke beslissingen te nemen;
  • Opstellen van begrotingen en het innen van de VvE bijdrages;
  • Beheer en onderhoud van gemeenschappelijke ruimtes, zoals gangen, entrees bij bijvoorbeeld multi-tenant kantoorgebouwen en parkeerterreinen, groenvoorziening bij zowel single-tetant als multi-tenant objecten;
  • Regelen van opstal- dan wel brandverzekeringen voor het gehele complex.

Samengevat: VvE-beheer zorgt ervoor dat de gemeenschappelijke delen en de gezamenlijke belangen van alle eigenaren goed beheerd worden, zodat het pand veilig en representatief blijft.

Vastgoedbeheer
Vastgoedbeheer in het bedrijfsleven is breder en richt zich op het volledige beheer van een commercieel vastgoedobject namens de eigenaar. Dit kan gaan om het beheer van bijvoorbeeld kantoorgebouwen, garageboxen, winkels en/of bedrijfspanden. Hieronder lichten we de verschillend werkzaamheden toe:

Administratief/financieel beheer
Het administratief/financieel beheer behelst alle zaken met betrekking tot de geldstromen behorende bij het commercieel onroerend goed:

  • Het vervaardigen en verzenden huurnota’s;
  • Het maandelijks innen van de huurpenningen en servicekosten;
  • Het innen van zekerheidsstellingen en inroepen van verstrekte (bank)garanties indien noodzakelijk;
  • Het doorvoeren van jaarlijkse huurprijsherzieningen;
  • Een actief debiteurenbeheer, waaronder het verzorgen van herinneringen en aanmaningen bij betalingsachterstanden van een huurder;
  • Een actief crediteurenbeheer, waaronder het controleren en accorderen van binnenkomende facturen;
  • Het vervaardigen van exploitatie- en commerciële overzichten van de vastgoedportefeuille, onder meer voor de BTW aangiftes.

Technisch beheer
Ieder object behoeft onderhoud, ook als deze objecten verhuurd zijn aan huurder. Standaard is het kleinschalig en regulier onderhoud van veel zaken voor huurder. Echter grotere onderhoudswerkzaamheden aan technische installaties, of bijvoorbeeld zaken als buitenschilderwerk en aanpassingen aan het casco zijn voor rekening van verhuurder.

Een vastgoedbeheer kan fungeren als eerste aanspreekpunt voor huurders en leveranciers voor alle zaken met betrekking tot onderhouds- en herstelwerkzaamheden, klachten en storingen. De werkzaamheden zullen onder meer bestaan uit:

  • Registreren van klachten en meldingen;
  • 24-uursservice bij reparaties door prefered suppliers;
  • Inschakelen van specialisten bij noodzakelijk onderhoud door prefered suppliers;
  • Afsluiten en beoordelen van onderhouds- en servicecontracten;
  • Controle en afhandeling uitgevoerde reparaties;
  • Controle van uitgevoerde reparaties en onderhoud door huurder;
  • Advies over onderhoud op basis van een Meerjaren onderhoudsplan (MJOP);
  • Offerteaanvraag van grote onderhoudswerkzaamheden;
  • Offerteaanvraag van een energielabel indien benodigd;
  • Begeleiden van onderhoudswerkzaamheden;
  • Begeleiding bij de (collectieve) inkoop van diverse diensten zoals schoonmaak en beveiliging.

Commercieel beheer
Het commercieel beheer bestaat onder meer uit een actief relatiebeheer met huurders en/of leveranciers. Een duurzame huurrelatie, waarbij op frequente (in)formele basis gesproken wordt met huurders, is belangrijk voor de continuïteit binnen de vastgoedportefeuille.

Het commercieel beheer behelst onder meer de volgende diensten:

  • Begeleiding bij huurdersmutaties en het verzorgen van opleveringen met nieuwe partijen;
  • Het uitvoeren van voor- en eindinspecties;
  • Het controleren van opleverpunten aan de hand van inspectierapporten;
  • Het voeren van jaarlijkse gesprekken met huurders;
  • Het verzorgen van eventuele aanpassingen en/of huurverlengingen op bestaande huurovereenkomsten.

In het kort: vastgoedbeheer voor bedrijfsonroerend goed gaat verder dan enkel het gezamenlijke beheer van een complex. Het omvat het volledige beheer van het pand, inclusief commerciële, technische en financiële belangen, om de waarde en inkomsten uit het vastgoed te maximaliseren.

Maak kennis met Batenburg Vastgoedbeheer
Bent u vastgoedeigenaar en enthousiast geworden over vastgoedbeheer uitbesteden? Bij Batenburg Vastgoedbeheer nemen we graag uw zorgen rondom het beheer van uw bedrijfsonroerend goed uit handen. Met een gezonde Westlandse mentaliteit en een ondernemende, professionele aanpak verzorgen wij het vastgoedbeheer voor uw portefeuille. Wij beheren uw vastgoed zowel administratief/financieel, commercieel als technisch, met slagkracht en een scherp oog voor detail.

Kies voor de zekerheid van Batenburg Vastgoedbeheer en laat uw vastgoed door een specialist beheren die proactief en alert is op alle facetten van vastgoedbeheer. Neem contact met ons op!

Deel dit bericht