Het laatste nieuws

Volop vertrouwen en ondernemersgeest, maar weinig objecten beschikbaar

Op funda in business nam tijdens het derde kwartaal van 2021 de interesse in horecalocaties op alle fronten toe. Met de heropening van de sector lijkt het vertrouwen in de markt terug te zijn. Die toename gold niet voor kantoor-, bedrijfs- en winkelruimtes; deze bedrijfspanden werden minder vaak bekeken op funda in business dan vorig kwartaal en er werd minder vaak contact opgenomen met de bedrijfsmakelaar.

Ten opzichte van het vorige kwartaal staat er minder commercieel vastgoed op funda in business, met de horecasector als opvallende uitzondering. Het aantal nieuwe kantoren daalde met 13,7%, bedrijfsruimtes met 11,6% en winkelruimtes met 3%. Het aantal nieuwe horecaobjecten bleef gelijk.

Meer belangstelling voor horeca
Het aantal views van objecten op funda in business bevestigt deze tendens: terwijl alle andere objecttypes minder vaak werden bekeken, bestond er voor horecaobjecten 8% meer interesse dan in het tweede kwartaal van 2021. De vraag naar horecaobjecten bleef ook in crisistijd op peil. Het aanbod, dat toen achterbleef, trekt nu aan. Quintin Schevernels, CEO funda in business: ‘Het lijkt alsof de heropening van de horeca voor hernieuwd vertrouwen heeft gezorgd, waardoor grote ketens inzetten op expansie en kleinere ondernemers een eigen zaak weer aandurven.’ Wie de ambitie had, hield het aanbod waarschijnlijk al langer in de gaten, lichten makelaars toe, en durft nu de sector te betreden.

Het aantal views van bedrijfsruimten daalde met 11,9%, dat van kantoorruimtes met 3,6% en dat van winkelruimtes met 3,4%. Ook was er weinig concrete interesse: voor bedrijfs- en winkelruimtes daalde het aantal contactaanvragen met de bedrijfsmakelaar met respectievelijk 7,3% en 1,6% en voor kantoren bleef het gelijk. Voor kantoor- en winkelruimtes lijkt de vraag die er wél nog is, serieuzer. Zo blijkt uit kwartaalcijfers van de NVM dat er in het derde kwartaal meer kantoor- en winkelruimtes zijn verhuurd dan in het kwartaal ervoor.

In die contactaanvragen liet alleen de horecasector een duidelijke stijging zien: funda in business noteerde er 13% meer. Het einde van de steunmaatregelen door de overheid heeft er volgens makelaars voor gezorgd dat het aantal bedrijven dat op de markt komt explosief is gestegen, wat nieuwe ondernemers en uitbreidende ketens goed bedient.

Corona-effect in plaats van seizoenseffect
Dit kwartaal constateert funda in business voor de horeca nauwelijks een seizoenseffect, maar een aantal corona-effecten die samen voor stijging zorgen. Thuiswerken is aan de ene kant een vloek in kantooromgevingen gebleken en aan de andere kant een zegen (betere spreiding) voor de horeca, terwijl kantoren en winkels nog steeds worstelen met een lager aantal aanwezigen en passanten. Voor huur en koop daalde het aantal nieuw aangemelde objecten beide met ongeveer 10% ten opzichte van het kwartaal ervoor.

Bron: Funda in Business

Deel dit bericht